1. Marija Maglov, Armenia
Simfonijska svita ''Šeherezada'' delo je ruskog kompozitora Nikolaja Rimskog-Korsakova (1844─1908), člana grupe kompozitora Nova ruska škola, koja je u Rusiji, krajem XIX i početkom XX veka propagirala nacionalne ideje i naglašavala specifičnosti ruske muzičke umetnosti u odnosu na zapadnoevropsku muziku. Dve najvažnije karakteristike muzičkog jezika, prema kojima je ova grupa pokazivala naročito interesovanje, jesu muzička programnost i ,,muzički orijentalizam’’. Iako je diskurs ,,muzičkog orijentalizma’’ bio zastupljen i u stvaralaštvu zapadnoevropskih kompozitora, postavlja se pitanje da li je, paradoksalno, upravo potenciranje takvog diskursa poslužilo ruskim stvaraocima pri težnji da istaknu različitost ili specifičnost ruske muzike u odnosu na ostvarenja zapadnoevropskih kompozitora. Poseban osvrt u radu načinjen je na političku situaciju u Rusiji u drugoj polovini XIX veka, s obzirom na to da su u ovoj zemlji različite političke struje u to doba propagirale, prema kolonijalnim osvajanjima u Aziji, ili usvajanje zapadnoevropskog kolonijalnog modela ili pak traženje specifično ,,ruskog’’ odnosa prema istom problemu. Kao ključna teorijska podloga ovog rada za pitanje formiranja muzičkog znanja o ,,Orijentu’’u takvom političkom kontekstu, poslužio je koncept ,,orijentalizma’’ E. Saida. Sprovođenjem formalne analize kompozicije ''Šeherezada'' i interpretacijom analize zasnovanom na postkolonijalnoj teoriji E. Saida ustanovljava se na koji način se Rimski-Korsakov, kao predstavnik nacionalne umetničke struje, odnosi prema utvrđenom korpusu znanja o ,,Orijentu’’ i da li svojim muzičkim idiolektom nudi drugačija rešenja za prikazivanje ,,Orijenta’’ u odnosu na stvaralaštvo zapadnoevropskih kompozitora.
Ključne reči :
Tematska oblast:
https://ekonferencije.com/site/paperList/?thematic_field=345
Datum:
31.10.2012.
Br. otvaranja:
510
5. naučno-stručni skup Studenti u susret nauci sa međunarodnim učešćem - STES